Lokuser

Kig understøtter brugen af lokuser. Et lokus er matematisk defineret som mængden af alle punkter eller linjer der tilfredsstiller eller er bestemt af bestemte betingelser; som i “lokus af punkter med samme afstand fra et givet punkt er en cirkel”. Lad os kigge på et eksempel på hvordan lokusser bruges i Kig.

Betragt følgende geometriske konstruktion: Vi tegner en cirkel, og et punkt der kun kan bevæge sig langs randen af cirklen (konstruér dette punkt ved at putte markøren på en cirkel, og klikke med den midterste museknap museknap. Hvis du så prøver at flytte det resulterende punkt, vil du se at du ikke kan flytte det væk fra cirklen). Vi tegner så et linjestykke fra dette punkt til centrum for cirklen, og midtpunktet af dette linjestykke.


En simpel konstruktion ved brug af lokus

Hvis du nu bevæger punktet der er begrænset til cirklen, kan du se at det andet punkt bevæger sig samtidigt. Hvis du ville holde en pen over det andet punkt, og du flytter det første punkt rundt på hele cirklen, vil en ny cirkel, på den halve størrelse af den anden blive tegnet. Stien det andet punkt gennemløber mens det første bevæger sig gennem cirklen er dets lokus.

Rent faktisk at konstruere et lokus for et punkt er meget nemt. Klik på lokusknappen i værktøjslinjen eller vælg Objekter->Andet->Lokus fra menulinjen. Vælg så det begrænsede punkt som det bevægende punkt (tekst Bevægende punkt vil komme frem når du har musen over det), og det andet punkt som det afhængige punkt. Så vil lokus for det afhængige punkt blive tegnet.