Fricelle

Fricelle spilles med et spil kort. Man har fire frie celler i øverste venstre hjørne. Ved siden af er der fire grundlagsbunker og nedenfor det er der otte spillebunker.

Spillets formål er at få alle kort i rigtige familier og tiltagende på grundlaget. Dette virker ganske ofte hvis man ved hvordan man skal spille idet fricelle er løsbart i 99.9% af tilfældene nogenlunde (af de første 32000 uddelinger er der kun en ikke løsbar - 11982 hvis du gerne vil vide det).

I spillebunkerne skal man bygge nedadgående sekvenser, hvor man skifter mellem røde og sorte kort. I en fri celle kan man putte et vilkårligt kort.

Man kan kun flytte et enkelt kort der ligger på toppen af en bunke eller en fri celle. Sekvenser kan kun flyttes hvis man har nok fri plads (frie celler eller frie spillebunker) til at putte kortene i mellemtiden.

Flytning af sekvenser er støttet af KPatience hvis der er nok plads. Det maksimale antal kort man kan flytte er beregnet ved:

For at løse dette spil anbefales det at tage kortene ud af spillesekvenserne i samme rækkefølge som de skal puttes ind i grundlaget (først esser, så toere, osv.)

Man bør forsøge at holde så mange frie celler og/eller spillebunker tomme som muligt, så man kan bygge så lange sekvenser som muligt.