Hvad KDE sørger for

KDE 3.x bibliotekerne

KDE's hovedbibliotek som bruges til at lave KDE-programmer er:

  • biblioteket kdecore, som indeholder alle klasser som er usynlige elementer til at sørge for programfunktioner

  • biblioteket kdeui, som indeholder elementer i brugergrænsefladen såsom menulinjer, værktøjslinjer, osv.

  • biblioteket kfile, som indeholder filvalgsdialoger

Desuden tilbyder KDE følgende biblioteker til specialløsninger:

  • biblioteket kdefx, som indeholder pixmaps, billedeffekter og KStyle-udvidelsen af QStyle

  • biblioteket khtml, som indeholder KDE's HTML-komponent

  • biblioteket kjs, som indeholder KDE's understøttelse for Javascript

  • biblioteket kio, som indeholder adgang til netværksfiler på lavt niveau

  • biblioteket kparts, med understøttelse for programmer som kan genbruges, indlejres og udvides

Derefter tager vi et kig på hvad der behøves for at forvandle vort første QT-program til et KDE-program.

Eksempel på et KDE-program

Du ser i det følgende, at det ikke er meget sværere at skrive et KDE-program end et QT-program. Du skal kun bruge nogle andre klasser for at komme til KDE's funktioner, så er du næsten klar. Vi diskuterer en ændret version af QT-koden ovenfor, som et eksempel:

#include <kapplication.h>
#include <qpushbutton.h>

int main( int argc, char **argv )
{
KApplication a( argc, argv );

QPushButton hello( "Hello world!", 0 );
hello.resize( 100, 30 );

a.setTopWidget( &hello );

QObject::connect(&hello, SIGNAL( clicked() ), &a, SLOT( quit() ));

hello.show();
return a.exec();
}

Du ser at vi først har ændret fra QApplication til KApplication. Desuden var vi tvunget til at ændre den tidligere brugte metode setMainWidget() til setTopWidget som KApplication bruger til for at angive hovedkontrollen. Det er alt! Dit første KDE-program er klart. Du behøver kun at fortælle oversætteren hvilken deklarationssøgesti KDE har, og linkeren at den skal linke med kdecore-biblioteket med -lkdecore.

Eftersom du nu i det mindste ved hvad funktionen main() i almindelighed sørger for, og hvordan et program bliver synligt og tillader kommunikation mellem brugere og objekt, fortsætter vi med næste kapitel, hvor vort første program med KDevelop laves. Der kan du også prøve alt som tidligere blev nævnt, og se effekterne.

Hvad du yderligere bør have kigget på hidtil er QT-referencedokumentationen, især klasserne QApplication, QWidget og QObject og kdecore-biblioteksdokumentationen for klassen KApplication. KDE's biblioteksreferenceguide har også en fuldstændig beskrivelse af hvordan konstruktorerne i QApplication og KApplication kaldes, inklusive behandling af kommandolinjeflag.