Hvordan virker det?

Vort program arver klassen KMainWindow som automatisk håndterer at oprette en menulinje og værktøjslinjer for os. I metoden KScribble::setupActions() er der et kald til KMainWindow::createGUI(). Denne metode indlæser en ressourcefil, i dette tilfælde kscribbleui.rc, for at initiere menuerne ved start. Bemærk at kscribbleui.rc er på listen som en af projektfilerne i Håndtering af automake. Åbnes filen ses dette:

1 <!DOCTYPE kpartgui SYSTEM "kpartgui.dtd">
2 <kpartgui name="kscribble" version="1">
3 <MenuBar>
4   <Menu name="custom"
><text
>C&ustom</text>
5     <Action name="custom_action" />
6   </Menu>
7 </MenuBar>
8 </kpartgui
>

Forklaring ...

En anden måde at ændre indholdet i menuen og værktøjslinjerne er at manipulere dem direkte via metoderne som der sørges for i deres klasser. Metoden menuBar() returnerer for eksempel kontrollen KMenuBar som er menulinjen i vort program. Kigger du i dokumentationen for KMenuBar og klassen den arver QMenuBar, finder du et stort antal metoder der hedder insertItem(), som lader dig tilføje punkter til menulinjen.

KMainWindows metoder statusBar() og toolBar() giver dig også passende grafiske kontroller.