Filtre |
forrige | Brug af Krita | næste |
Dette afsnit beskriver de forskellige filtre i detalje. For at illustrere resultatet af at bruge et filter, efterfølges hver beskrivelse af et eksempelbillede efter brug af de respektive filtre. Det oprindelige billede (med tak til fotografen, Christian Peper) vises nedenfor i halvdelen af originalstørrelsen. Eksempelbillederne som demonstrerer resultatet af at bruge filtrene, vises med 25 % af originalstørrelsen.
Visse filtre giver rimelige resultat for de fleste billeder. For andre filtre kræves dog en hel del finjusteringer inden det ønskede slutresultat opnås. Hvis et filter ikke gør det du vil, kan det behøve en større eller mindre grad af indstilling.
Se kapitlet Dialoger for mere information om dialogvinduerne som indeholder filterindstillingerne.
Filtret Bumpkort tager to lag og bruger et af dem til at konvertere det andet så det giver en illusion af dybde. Objektlaget (laget som skal forvandles) er selve det lag som skal få det tredimensionale udseende. Laget med bumpkortet er et lag i gråskala, som læses og bruges til at afgøre højden for hvert punkt i objektlaget.
Alternativt, kan samme lag bruges både som objektlag og laget med bumpkortet.
Disse filtre forsøger at detektere “kanter” (grænser) i billedet og ændre det så kun kanterne beholder deres respektive farver, mens resten af billeden gøres gråt. Ved brug af lyssætning får billedet derefter et tredimensionalt udseende.
Der er fire tilgængelige kantdetekteringsfilter. Hvert af dem detekterer kanter fra forskellige sider (og betragter muligvis forskellige dele af billedet som kanter), og giver derfor forskellige resultatbilleder.
Relieffiltre virker i et vist omfang på samme måde som kantdetekteringsfiltre, med forskellen at reliefbilleder er helt og holdent grå. Områder i billedet detekteres og gives et vist “højdeniveau”, som synliggøres ved at bruge kanter med gråskala, som gør at billedet ser tredimensionalt ud.
Dette filter gør billeden noget udvisket ved at gøre det uskarpt ved brug af pseudotilfældige tal. En Gaussisk algoritme bruges til at holde styr på i hvilken udstrækning hver del af billedet skal gøres uskarp.
Dette filter inverterer alle farver. Den røde, grønne og blå komponent i hvert billedpunkt subtraheres fra 255. Det betyder at rødt bliver tyrkis, grønt bliver violet og blåt bliver gult. Resultatværdierne udgør det nye billedpunkts farve.
Dette filter gør billedet skarpere ved at ændre farverne for tilgrænsende billedpunkter med cirka samme farve, så små forskelle jævnes ud.
En oliemalerieffekt gives til billedet ved at oprette pletformede områder hvor den vigtigste farve bruges i hele området.
Billedet gives større billedpunkter ved at tage et firkantet område og give det middelværdifarven for billedpunkterne det indeholder.
Dette filter gør at det ser ud som om regndråber er faldet på billedet ved at forvrænge dråbeformede områder med en linselignende effekt som man ville se ved at kigge på billedet gennem en rigtig regndroppe. Nogle regndråber får en effekt som en fiskeøjelinse.
Dette filter afrunder blot hjørnerne i billedet. Dette gøres ved at gøre det afrundede hjørnes yderside gennemsigtig.
Dette filter reducerer støj i billedet ved at give løse billedpunkter en farve som er nær det omgivende område. Det gør at små detaljer går tabt, men kan forbedre det generelle udseende af billedet når det hæmmes af for mange unødige detaljer.
forrige | hjem | næste |
Brug af Krita | op | Kommandoreference |