Trin 4: Opret grunden

Der findes mange måder at oprette grunden for vores scene. En metode kunne have været at indsætte en firkant (Indsæt->Begrænset solid primitiv->Firkant) og for eksempel ændre x til 100, y til 0 og z til 100, men det er en besværlig måde at udføre opgaven.

Rent faktisk tilbyder KPovModeler en bekvem funktion: Du kan oprette en uendelig plan, som danner grunden:

Brug menuen: Indsæt->Uendelige solide primitiver->Plan.

Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .

Lær dig en god vane: Med planen markeret i objekttræet, ændr dens navn til noget som passer dig, og tryk derefter på knappen Anvend (eller returtasten). Objekttræet opdateres med objektets navn.



Trådrammevisningen viser nu også planen, selv om den ser begrænset ud lige nu, men det skal du ikke bekymre dig om, den udbredes til horisonten når scenen tegnes op!

Hvis du kigger på objekttræet, bemærker du at grundobjektet kan udvides hvis du klikker på “plus”-ikonen som vises præcis før objektet. Når det valg er gjort, ser du visse indstillinger som tilhører objektet. I dette tilfælde er der ikke meget endnu, bortset fra standardindstillingerne for alle nyoprettede objekter: skalér, rotér og flyt. Vælg hver af disse, vil ændre indstillingerne som er tilgængelige i objektegenskabsvisningen.



I denne scene, flytter vi så grunden vilkårligt en enhed under horisontlinjen, kun for at du skal prøve at justere nogle af disse parametre. Markér flyt, og justér parametrene som følger:



Scenen skal nu se ud som på følgende billede.