Kapitel 5. Grundlæggende gennemgang: Opret din første scene

Indholdsfortegnelse

Trin 1: Start KPovModeler
Trin 2: Angiv et kamera
Trin 3: Angiv en lyskilde
Trin 4: Opret grunden
Steg 5: Angiv materiale for grunden
Trin 6: Opret kuglen
Trin 7: Angiv materiale for kuglen
Konklusion

O.k., det er det hele. Du har netop installeret POV-Ray og KPovModeler, og nu vil du allerede begynde, uden meget viden om nogen af de to programmer. Vi starter direkte: Hvis du følger skridtene i denne gennemgang, vil du kunne oprette en helt enkel scene, meget udbredt blandt nybegyndere: En kugle over en plan.



Du kan vise din scene nårsomhelst, med en af følgende metoder:

Brug menuen: Vis->Optegn.

Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .

Men du bør omhyggeligt overveje følgende anvisninger, inden du klager over at alt du ser er en sort skærm. Hvis dette er allerførste gang du bruger et 3D-program, bør du lære dig følgende gyldne regler:

Trin 1: Start KPovModeler

Hvis du har installeret alt rigtigt, så vil du så snart KPovModeler er startet, se følgende standardindstilling af vinduet:



Tag nogle minutter til at udforske de tilgængelige menuer og ikoner. Hvis du har tid, så læs dokumentationen for at få en god idé om hvad du kan forvente dig af programmet.

Du skal bruge hver eneste af dem intensivt i fremtiden, så hold dem og deres anvendelse parat.

KPovModeler starter med en enkel scene. For at følge denne gennemgang skal du først fjerne alle objekter i objekttræet. Markér scenen og vælg menupunktet Redigér->Fjern. Nu skulle du have en tom scene.