Kapitel 2. KPovModelers grænseflade

Indholdsfortegnelse

Objekttræet
Markér objekter
Tilføj nye objekter
Fjern objekter
Flyt objekter
Egenskaber
Trådrammevisninger
Ortografiske visninger
Kameravisningen
Synlighedsniveauer
Layoutvisninger
Ændring af layoutvisning
Gem en layoutvisning
Skiften mellem layoutvisninger

Når du starter KPovModeler, er standardlayout følgende:


Standardlayout

Objekttræet

Objekttræet viser objekterne inde i scenen og deres hierarki.


Objekttræet

Markér objekter

Du kan vælge objekter i objekttræet. Når du har valgt et objekt, så vises dets egenskaber i egenskabsvisningen og det tegnes med gult i trådrammevisningerne.

Du kan vælge flere objekter. Du kan dog ikke markere et delobjekt for et allerede markeret objekt, eftersom alle delobjekter markeres indirekte sammen med hovedobjektet.

Hvis kun et objekt er markeret, kaldes dette objekt “det aktive objekt” fremover.

Tilføj nye objekter

For at tilføje et nyt objekt i objekttræet, markeres objektet hvor du vil indsætte det nye objekt, og der klikkes enten i værktøjslinjen eller vælg et menupunkt i menuen Indsæt.

Det er tre mulige steder for nye objekter:

  • Som første delobjekt til det aktive objekt

  • Som sidste delobjekt til det aktive objekt

  • Som et søskendeobjekt til det aktive objekt

Hvis mere endnu et sted er muligt, vises følgende menu så du kan vælge det rigtige sted.


Menuen indsætningssted

Fjern objekter

For at fjerne objekter, markér dem og vælg Slet enten i menuen Redigér eller i den sammenhængsafhængige menu som vises med højre museknap.

Flyt objekter

For at flytte objekter, træk og slip markerede objekter på objekttræet.

Du kan også klippe objektet og indsætte det på det nye sted.