Gennemgang

Trin 1

Start aRts-builder.

Du behøver et Synth_AMAN_PLAY-modul for at høre uddata som du laver. Så opret et Synth_AMAN_PLAY-modul ved at vælge Moduler->Syntese->Lyd-IO->Synth_AMAN_PLAY og klikke på den tomme modulplads. Placér den cirka nedenfor den femte linje, eftersom vi vil tilføje en del ting ovenfor.

Modulet vil have en parameter title (porten længst til venstre), og autoRestoreID (ved siden af porten længst til venstre) for at den skal kunne findes. For at udfylde disse her, dobbeltklikkes på portene, der vælges en konstant værdi og skrives gennemgang i redigeringsfeltet. Klik på O.k. for at anvende.

Vælg Fil->Kør struktur. Du hører absolut ingenting. Afspilningsmodulet har også brug for noget inddata... ;) Hvis du har lyttet til tavsheden et stykke tyd, klik så på Afslut og gå til trin 2.

Trin 2

Opret en Synth_WAVE_SIN-modul (fra Moduler->Syntese->Bølgeformer) og placér den over Synth_AMAN_PLAY-modulet (lad en linjes mellemrum være mellem dem).

Som du ser, så producerer den noget uddata, men kræver pos som inddata. Lad os først sende uddata til højtalerne. Klik på porten out på Synth_WAVE_SIN og derefter på porten left på Synth_AMAN_PLAY. Voila, du har sammenkoblet to moduler.

Oscillatorer i aRts kræver ikke en frekvens som inddata, men i stedet en position på bølgeform. Positionen skal være mellem 0 og 1, som i et standardobjekt Synth_WAVE_SIN oversættes til området 0 .. 2*Pi. For at oprette oscillerende værdier fra en frekvens, bruges et Synth_FREQUENCY modul.

Opret en Synth_FREQUENCY-modul (fra Moduler->Syntese->Oscillation & modulation) og forbind dets “pos” udgang til “pos” indgangen på Synth_WAVE_SIN. Sæt frekvensporten for frekvensgeneratoren til den konstante værdi 440.

Vælg Fil->Kør struktur. Du vil høre en sinusbølge på 440 Hz i en af dine højtalere. Hvis du har lyttet til den et stykke tid, så klik på O.k. og gå til trin 3.

Trin 3

O.k., det ville være bedre hvis du kunne høre sinusbølgen i begge højtalerne. Forbind også den højre port på Synth_PLAY til udgangen fra Synth_WAVE_SIN.

Opret et Synth_SEQUENCE-objekt (fra Moduler->Syntese->Midi & sekvensering). Det skal placeres øverst på skærmen. Hvis du behøver mere plads kan du flytte de andre moduler ved at markere dem (for at markere flere moduler holdes shift-tasten nede), og trække dem rundt.

Forbind nu frekvensudgangen på Synth_SEQUENCE til frekvensindgangen på Synth_FREQUENCY-modulet. Angiv derefter sekvensens hastighed som konstant værdi 0.13 (hastigheden er porten længst til venstre).

Gå nu til porten længst til højre (seq) på Synth_SEQUENCE og skriv A-3;C-4;E-4;C-4; som konstant værdi. Dette angiver en sekvens. Mere om dette i modulreferencen.

Bemærk

Synth_SEQUENCE behøver virkelig en sekvens og hastigheden. Uden disse får du måske hukommelsesdump.

Vælg Fil->Kør struktur. Du vil høre en behagelig sekvens spille. Når du har nydt følelsen, så klik på O.k. og gå til trin 4.

Trin 4

Opret et Synth_PSCALE-modul (fra Moduler->Syntese->Envelopper). Afbryd forbindelsen fra udgangen for sinusbølgen ved at dobbeltklikke på den og vælg ikke forbundet. Forbind

  1. Udgangen SIN til indgangen på PSCALE

  2. PSCALE udgangen til AMAN_PLAY i venstre side

  3. PSCALE udgangen til AMAN_PLAY i højre side

  4. SEQUENCE pos til PSCALE pos

Til slut, sættes PSCALE top til en værdi, for eksempel 0.1.

Hvordan virker dette nu: Synth_SEQUENCE giver yderligere information om positionen for tonen den spiller lige nu, hvor 0 betyder netop påbegyndt og 1 betyder afsluttet. Modulet Synth_PSCALE skalerer lydstrømmen som sendes gennem den fra lydstyrke 0 (tavs) til 1 (oprindelig lydstyrke) tilbage til 0 (tavs) ifølge positionen. Positionen hvor toppen skal ske kan angives som top. 0.1 betyder at efter 10 % af tonen er spillet har lydstyrken nået sin maksimale værdi, og begynder derefter at aftage.

Vælg Fil->Kør struktur. Du vil høre en behagelig sekvens spille. Når du har nydt følelsen, klik på O.k. og gå til trin 5.

Trin 5: Begynder at sende data rundt ;)

Start endnu en aRts-builder.

Placér en Synth_AMAN_PLAY i den, og indstil den til et rimeligt navn. Placér en Synth_BUS_DOWNLINK i den og:

  1. Sæt Synth_BUS_DOWNLINK bus til lyd (det er kun et navn, kald den Peter hvis du har lyst)

  2. Forbind Synth_BUS_DOWNLINK left (venstre) til Synth_AMAN_PLAY left.

  3. Forbind Synth_BUS_DOWNLINK right (højre) til Synth_AMAN_PLAY right.

Begynd at køre strukturen. Som ventet hører du ingenting, ... ikke endnu.

Gå tilbage til strukturen med Synth_WAVE_SIN tingene og udbyt Synth_AMAN_PLAY-modulet mod en Synth_BUS_UPLINK, og indstil navnet til lyd (eller Peter hvis du vil). At fjerne moduler gøres ved at markere dem og vælge Redigér->slet fra menuen (eller trykke på tasten Del).

Vælg Fil->Kør struktur. Du vil høre sekvensen med skalerede toner, transporteret over bussen.

Hvis du vil finde ud af hvorfor noget sådant her kan være nyttigt, så klik på O.k. (i aRts-builder som kører Synth_SEQUENCE tingene, du kan lade den anden fortsætte med at køre) og gå til trin 6.

Trin 6: Send data for avancerede brugere

Vælg Fil->Omdøb struktur fra menuen i den aRts-bygger som indeholder Synth_SEQUENCE tingene, og kald den gennemgang. Tryk på O.k..

Vælg Fil->Gem.

Start yderligere en aRts-builder og vælg Fil->Åbn, og indlæs gennemgangen igen.

Nu kan du vælge Fil->Kør struktur i begge aRts-builder'er som har strukturen. Nu hører du det samme to gange. Afhængig af hvornår du starter dem kommer det til at lyde mere eller mindre godt.

En anden ting som det kan være godt at gøre på dette tidspunkt er at starte Noatun, og spille en mp3-fil. Start derefter artscontrol. Gå til Vis->Vis lydhåndtering. Det du ser er Noatun og din struktur “gennemgang” afspille noget. Det gode som du kan gøre er: dobbeltklik på Noatun. Du får nu en liste over tilgængelige busser. Og se? Du kan lade Noatun sende sin udskrift via lydbussen til afspilningsstrukturen som din gennemgang sørger for.

Trin 7: Midisyntese

Endelig, nu skal du kunne lave din sinusbølge om til et rigtigt instrument. Dette er kun meningsfuldt hvis du har noget passende som kan sende MIDI-begivenheder til aRts. Her beskriver jeg hvordan du kan bruge et eksternt keyboard, men en sequencer, såsom Brahms, som kender til midibussen virker også.

Først af alt, så ryd op på din desktop indtil du kun har én aRts-builder med sinusbølgestrukturen i gang (men lad den ikke køre). Gå derefter tre gange til Porte->Opret IN-lydsignal, og tre gange til Porte->Opret UT-lydsignal. Placér portene et sted.

Gå til Porte+Ændr positioner og navne og døb portene frequency, velocity, pressed, left, right, done.

Endelig kan du slette modulet Synth_SEQUENCE, og i stedet forbinde inddataporten frequency for strukturen til frekvensporten på Synth_FREQUENCY. Hmm. Men hvad skal man gøre med pos?

Denne er ikke tilgængelig, eftersom der ikke er nogen algoritme i værdier som kan forudse hvornår brugeren vil slippe tasten han netop trykkede ned på sit midi-keyboard. Vi har i stedet parameteren pressed, som kun angiver om brugeren stadigvæk holder tasten nede. (pressed = 1: tasten stadigvæk nedtrykt, pressed = 0: tasten sluppet)

Dette betyder også at Synth_PSCALE-objektet skal udskiftes nu. Kobl en Synth_ENVELOPE_ADSR ind i stedet (fra Moduler->Syntese->Envelopper). Forbind:

  1. Strukturen pressed indgang til ADSR active

  2. SIN udgangen til ADSR indgangen

  3. ADSR udgangen til den venstre strukturudgang

  4. ADSR udgangen til den højre strukturudgang

Sæt parametrene attack til 0.1, decay til 0.2, sustain til 0.7, release til 0.1.

En ting til som vi skal tænke på er at instrumentstrukturen skal på en eller anden måde vide når den har spillet færdig og så kan ryddes væk, eftersom den ellers aldrig ville stoppe også selvom tasten er sluppet. Heldigvis ved ADSR enveloppen når der ikke er mere at høre, eftersom den alligevel skalerer signalet ned til nul på et tidspunkt efter tasten er sluppet.

Dette angives ved at sætte udgangen done til 1. Så forbind denne til strukturens udgang. Strukturen fjernes så snart done bliver 1.

Omdøb din struktur til instrument_gennemgang (fra Fil->Omdøb struktur. Gem den derefter med Gem som (det standardnavn som nu angives skal være instrument_gennemgang).

Start artscontrol, og gå til Vis->Vis midihåndtering, og vælg Tilføj->aRts syntese midi uddata. Tilsidst skal du kunne vælge dit instrument (gennemgang) her.

Åbn en terminal og skriv midisend. Du vil se at midisend og instrumentet nu er på listen i aRts MIDI-håndtering. Efter at have valgt begge to og trykket på forbind, er vi til sidst klare. Tag dit keyboard og begynd at spille (det skal naturligvis være forbundet til din maskine).

Forslag

Du bør nu kunne arbejde med aRts. Her er nogle vink om hvad du nu vil kunne gøre for at forbedre dine strukturer:

  • Forsøg at bruge noget andet end en sinusbølge. Hvis du kobler en trekantbølge ind, TRI, synes du formodentlig ikke at lyden er særligt behagelig, Men forsøg at tilføje et SHELVE_CUTOFF-filter direkte efter trekantbølgen for at klippe frekvenserne ovenfor ved en vis frekvens (forsøg med noget i retning af 1000 Hz, eller endnu bedre to gange inddatafrekvensen eller inddatafrekvensen + 2000 Hz eller noget sådant).

  • Forsøg at bruge mere end en oscillator. Synth_XFADE kan bruges til at overtone (blande) to signaler, Synth_ADD til at addere dem.

  • Forsøg at sætte frekvenserne for oscillatorerne til nogle forskellige værdier, det giver behagelige oscillationer.

  • Eksperimentér med mere end en envelope.

  • Forsøg at syntetisere instrumenter med forskellig lyd til venstre og højre.

  • Forsøg at efterbehandle signalet når det kommer ud fra bussens nedlink. Du kunne for eksempel blande en forsinket version af signalet med originalen for at få en ekkoeffekt.

  • Forsøg at bruge anslagsstyrken, velocity (dette er styrken som tasten er trykket ned med, man kan også kalde det lydstyrken). Specialeffekter opstår altid hvis dette ikke kun ændrer lydstyrken på signalerne som laves, men også instrumentets lyd (for eksempel klipningsfrekvensen).

  • ...

Hvis du har lavet noget storartet, så overvej gerne at give det til aRts' netside, eller til at indgå i næste udgave.