Fremtidigt arbejde |
forrige | næste |
Indholdsfortegnelse
Dette afsnit beskriver en del af det pågående arbejde med aRts. Udviklingen går hurtigt fremad, så denne information kan være forældet. Du bør kontrollere listefilen TODO og arkiverne for e-mail-listerne for at holde styr på hvilke nye funktioner der er planlagt. Deltag gerne i ny konstruktion og implementation.
Dette er et udkast som forsøger at give dig en oversigt over hvordan nye teknologier vil integreres i aRts. Det dækker følgende:
Hvordan grænseflader virker.
Afkodere - afkodning af mp3 eller wav-strømme til en form som gør at de kan bruges som data.
Video.
Trådning.
Synkronisering.
Dynamisk udvidelse/maskering.
Dynamisk sammensætning.
GUI
MIDI
Dette er pågående arbejde. Det bør dog kunne give grundlaget hvis du vil kigge på ny teknologi i aRts. Det bør give dig en almen idé om hvordan disse problemer vil blive angrebet. Korrigér gerne alt du ser her.
Ting som vil bruge aRts-teknologi (så vær venlig og koordinér anstrengelserne):
K-telefon (tale via IP)
Noatun (videoafspiller / lydafspiller)
artscontrol (styreprogram for lydserveren, og for målere)
Brahms (musiksequencer)
Kaiman (KDE2 medieafspiller - kmedia2-kompliant)
mpglib/kmpg (mpg lyd- og videoafspilningsteknologi)
SDL (direkte medialag for spil, som endnu ikke er påbegyndt men som kan være behageligt)
Elektriske ører (ophavsmanden kontaktede mig - status ukendt)
MCOP-grænsefladen er grundlaget for aRts-begrebet. De er det netværkstransparente ækvivalente til C++ klasser. Så snart det er muligt bør du indrette din konstruktion mod grænseflader. En grænseflade består af fire dele:
Synkrone strømme
Asynkrone strømme
Metoder
Egenskaber
Disse kan blandes på en hvilken som helst måde du vil. Nye teknologier bør defineres ved hjælp af grænseflader. Læs afsnittene om asynkrone strømme og synkrone strømme, samt KMedia2-grænsefladen, som er gode eksempler på hvordan sådanne ting virker.
Grænseflader specificeres i .idl
-kode og køres gennem mcopidl-oversætteren. Man afleder
klassen for at implementere dem, og bruger Grænsefladensnavn
_implREGISTER_IMPLEMENTATION (Grænsefladensnavn_impl)
til at indsætte en objektimplementering i MCOP's objektsystem.
forrige | hjem | næste |
Kodningsstandarder | op | Codec'er, dataafkodning |