Kapitel 4. KRec forklaret

Indholdsfortegnelse

Lydhåndteringen
Hovedvinduet for lydhåndteringen
Busdialogen
Komprimeringen
Vink om brug af komprimering
Indstilling
Eksporterer
Eksport til Wave (*.wav)
Eksport til MP3 (*.mp3)
Eksport til OGG (*.ogg)
Spil igennem
Kvalitetsopsætning
VU-Måler

Dette kapitel beskriver nogle dele af og nogle funktioner i KRec i detalje og giver nogle vink om brugen. Punkterne er sorteret alfabetisk, ikke efter hvor vigtige de er.

Lydhåndteringen

Lydhåndteringen bruges til at forbinde uddata fra forskellige programmer til eksisterende eller nye busser. En bus er en slags virtuel signal-distributør. Hvert afspilnings- eller optagelsespunkt kan forbinde til nøjagtigt en bus men flere punkter kan forbindes til en bus. Eksempel: Uddata fra Noatun kan forbindes til hovedudgangen eller en vilkårlig anden bus. Men flere udgaver af Noatun kan alle forbindes til hovedudgangen.

Hovedvinduet for lydhåndteringen

Det indeholder tre søjler:

  1. Nævnet på punktet der afspiller eller optager lyd.

  2. Typen af punktet enten afspil eller optag.

  3. Bussen punktet er forbundet til.

Klik på et punkt så vil en dialog for at vælge den ønskede bus komme frem.

Busdialogen

Hoveddelen viser alle busser der eksisterer for øjeblikket. Vælg en at sende din lyd til eller at få din lyd fra. Nedenunder kan du lave nye busser at forbinde dit punkt til.

Vink

For at optage fra en afspiller der bruger aRts og lytte til det du rent faktisk optager laver du blot en ny bus (test for eksempel), forbinder din afspiller til den (du vil ikke høre noget nu), forbind KRec::In til den nye bus også og slå så Spil igennem til.