Kapitel 2. Brug af KJots

Indholdsfortegnelse

Brug af bøger
Brug af sider

KJots har to basale punkter der bruges til at organisere dine noter - “Bøger” og “Sider”.

Du kan lave et antal bøger KJots, og hver bog kan indholder et antal sider, hvor du rent faktisk skriver dine noter. Hver bog skal have et navn (så du kan finde det du kigger efter), og det samme skal hver side. Selvom du ikke er tvunget til at give en side et navn, er det bedst at gøre det.

Brug af bøger

For at lave en ny bog bruges Ctrl+Shift+N eller menuindgangen Fil->Ny bog, og du vil blive bedt om at indtaste et navn for den nye bog.

Navnet på den nye bog skulle nu kunne ses i venstre del af vinduet. Hvis du ønsker at bogen skal være i dine “Bogmærker”, så brug Ctrl+B eller menupunktet Bogmærker->Tilføj bogmærke. Du kan til og med organisere dine bogmærker i forskellige mapper, præcis som du formodentlig gør i Konqueror.

Vink

Hvis du vil have dine bøger i en anden rækkefølge, kan du helt enkelt trække og slippe bogen på stedet hvor du ønsker at den skal være.

Måske har du bemærket at punktet “Gem” ikke findes nogensteder. Det er ikke en fejl. KJots gemmer dine bøger og sider automatisk, så du taber aldrig den lille notits som du skrev da du talte telefon og havde behov for at skrive noget ned.

Du kan også eksportere en hel bog som en tekstfil eller som en html-fil, ved brug af Fil...->Eksportér bog.... Du vil så blive bedt om at indtaste et sted hvor filen skal gemmes. Formatet på et eksempel på en gemt bog vises nedenfor:

############
# Første side
############
Husk at lave indkøb!

#############
# Nyttig kode
#############
10 PRINT "GODDAG VERDEN"
20 GOTO 10

################
# Tredje side
################
Dette er den tredje side, og det er et eksempel for KJots.

Husk at dialogen hvor du bliver spurgt om et filnavn er en almindelig KDE-dialog. Det betyder at det er lige så let at opbevare filen på den lokale harddisk som på en www-server, FTP-server eller USB hukommelseskort. Du kan altså eksportere som HTML og gemme på en www-server, og på den måde altid have dine notitser tilgængelige.